mati, hidup semula

2011, setelah 3 tahun blog ini ditutup, atau dipindahkan, hari ni azamnya nak hidupkan semula.

ok lah, begini ceritanya; aku nak masuk bumilangitblog.blogspot.com, tapi tak boleh. lupa paswed. nak reset, tapi error msg keluar. ni konspirasi yahudi le ni. tapi aku tabah terima dugaan macam ni. benda macam ni biasa saja. tak dak hal.. ok ok. *lap air mata*

dalam sunyi2 blog dan pasang surut di FB, sebenarnya celoteh dan penghamburan kata2 masih aktif di dunia twitter. tapi tak sama dengan blogging. tak sama.

kamu pernah baca ‘aku hidup dalam blues’? haa.. itu contoh diari terbuka yg pertama (aku kira) dalam dunia pop kultur. diari2 terbuka lain berupa pojok2 dalam akhbar itu, ia juga tapi pembacanya bukan orang2 pop.

jadi tulisan2 blog mirip aku hidup dalam blues itu sebenarnya masih wujud, dalam bentuk blog. monolog sendiri, mengisahan harian, hujah2 perasaan yg membentuk satu tindakan, di-waras-kan, di justifikasikan dalam bentuk kata2 dalam blog atau diari terbuka ini.

untuk siapa?

siapa mahu membaca diari yang dijumpa di atas meja kantin sekolah? mat2 dan minah2 kepoh (ya! ini termasuk kamu!). cerita ini, bagi aku bukan sangat untuk diambil pengajaran. cerita itu tanda waktu. sebagai tanda ia sudah berlaku. pengajaran cuma datang kepada siapa yang mahu ambil.

tapi pop-blog sekarang lain pula wajahnya. ianya pop. meletup-letup! BOOM! gosip bercampur fitnah, jenaka2 pahit, sindiran2 badut. apa saja yang menarik pembaca agar ramai pembaca datang berulang. agar duit masuk dari segi iklan. tapi itu cerita lain. itu blog bikin duit. itu blog pop!

aku mahu cakap tentang blog sebagai diari terbuka. buku yang sentiasa sedia dibaca, agar penulisnya dikritik, dan bertambah sempurna. blog ini, diari terbuka itu.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: