cara untuk Pakatan turunkan kadar tol di selangor

sori ye, tapi idea ni cuma boleh pakai di selangor saja kerana 5 negeri lain tu tak banyak tol macam di selangor darul tol.

mula-mula, kerajaan negeri melalui anak syarikat perbadanan negeri perlu beli syarikat konsesi yang jaga lebuhraya-lebuhraya ni seperti grand saga dan LDP. kalau mereka taknak jual, beli secara paksa. kalau tak boleh juga, tanya kat tan sri khalid macamana dia hijack guthrie dari UK dulu.

bila anak syarikat kerajaan negeri dah pegang hak sepenuhnya, jangan turunkan harga tol lagi! teruskan dengan kadar yang sama selama setahun, buat kira-kira untuk keuntungan, bayaran2 untuk kos penyelenggaraan, kos nak bayar staf campur untuk bayar bonus pekerja dan kebajikan pekerja.

pada tahun berikutnya, ada dua pilihan;
pertama, kurangkan harga tol setelah semua kira-kira ini diambil kira. keuntungan pihak syarikat haruslah ditahap minimum tanpa menggadaikan nasib pekerja tol. namun ini akan meningkatkan jumlah kederaaan dijalanraya yang mana tak elok untuk alam sekitar.

kedua, guna wang keuntungan untuk memperbaiki sistem pengangkutan awam di sekitar selangor. ini termasuk menyediakan bas yang pendingin hawanya sentiasa berfungsi dengan baik dan bersih sehingga para eksekutif pun tak malu nak naik bas untuk ke tempat kerja.

kadar tol untuk bas, teksi mungkin juga elok untuk dihapuskan agar kos operasi syarikat pengangkutan kurang dan menaikkan kadar keuntungan untuk dipulangkan kepada pengguna. malah, kadar tol untuk lori dan van membawa barang juga patut dikurangkan pada kadar minimum untuk membantu peniaga membuat untung yang banyak.

bas mini juga elok diperkenalkan semula kerana muatannya yang kurang dan bentuknya yang kecil. begini cadangan aku, bas panjang (macam sekarang) untuk perjalanan jauh (long hauls), katakan gombak setia masuk ke ibukota, dan dari situ sistem bas mini akan mengambil alih. jadi bas panjang tak banyak di ibukota.

tempat letak kereta perlu diambil alih oleh PBT tanpa mengubah kadarnya yang sedia-ada mahal.
langkah-langkah ini diambil untuk menggalakan berkongsi kereta maka dengan itu mengurangkan kadar penggunaan petrol dan penghasilan gas karbon monoksida.

diharap, jalanraya di sekitar selangor dan ibukota takkan sesak seperti sekarang; sesak nafas dan kereta.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: