semua warga kota dapat satu gula-gula dari orang gila -cerita satu

“saya tahu, setiap pagi isnin. semua warga kota malas nak bangun pagi untuk berhadapan dengan kesesakkan lalu lintas, maka dengan ini, saya umumkan, kita cuti setiap hari isnin!” katanya dengan mata yang bersinar. anak matanya liar melihat gelagat bapa, ibu dan anak-anak kecil dihadapannya yang mulanya tadi terlena, kini bangun melompat-lompat. “pasti mereka semua kagum dan tergamam dengan kebijaksanaan aku. gaya baru ku, pemimpin yang elegan”, bisiknya sambil mencium-cium bedak dipipi bini barunya.

‘Hey! lihatlah manusia yang selalu tuduh aku kuat tidor! aku ni bijak. bijaksana dan bijaksini. aku tak tidur lah!” jerit hati kecilnya. sudah tiga puluh tujuh minit berlalu, orang ramai belum berhenti melompat. ada yang melompat tinggi mencecah siling stadium, ada yang terseliuh kaki. mulut mereka bergumul dengan zikir, memuji nama si anu itu.

tiba-tiba satu suara yang kuat, datang dari hadirin yang terlompat-lompat itu, begitu kuat sehingga mereka yang melompat-lompat berhenti melompat. “dato seri!” katanya beria-ia. “saya mahu bagi satu cadangan lagi bagus sikit”, katanya dengan bersungguh-sungguh. “kerana semua orang susah mahu bangun pagi, apa kata semua pejabat kerajaan, bank, pejabat pos dan tadika, dato seri suruh kasi buka pukul 7 malam. saya pasti langkah ini akan dapat mengatasi masalah susah bangun pagi dan kesesakkan lalu lintas yang sedia ada”.

semua hadirin berpandangan sesama sendiri. si anu mengangguk sendirian. macam pokke, sejenis biawak akan sentiasa mengangguk. semua angguk-angguk, tiada yang geleng-geleng. hadirin memegang dagu masing-masing berlagak seperti berfikir dalam. masa emas ini diambil mereka untuk merehatkan lutut yang penat melompat.

“Btowl! saya akan bincang perkara ini dengan menantu saya, cadangan yang hebat ini tidak boleh dipandang enteng, ia mungkin dapat mengurangkan kes ragut, rogol, rasuah dan akan meningkatkan kadar pengeluaran minyak sawit negara. biar menantu saya yang putuskan perkara ini”.

“hhaaaa… boleh sambung melompat!” lompat, lompat, lompat aci lompat!

The Star 21 january 2008

Thaipusam holiday for KL and Putrajaya
Thaipusam will be a public holiday in Kuala Lumpur and Putrajaya. Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, who announced this on Sunday to more than 20,000 people from the Indian community at MIC’s Gathering with the Prime Minister, said he had considered the request by the MIC to declare Thaipusam a public holiday.

Tinggalkan Jawapan

