semua warga kota dapat satu gula-gula dari orang gila -cerita kedua

tinjunya digenggam erat-rapat-rapat. denyut nadinya laju dan menentu, macam jadual keretapi komuter. sang isteri risau melihat mata suaminya yang merah. titis-titis peluh panas mengalir dalam bilik aircond sejuk itu. dahinya basah dengan peluh, dadanya kencang, matanya merah, ototnya kejang. “SIYAL!”

“kenapa kau tipu aku? kenapa kau kasi janji palsu?” dia bercakap seorang diri. isterinya tengok dari jauh. tak mungkin suaminya mempunyai kekasih gelap. dia tak risau yang itu. suaminya memang seorang yang patuh dan taat perintah agama. dia tak syak lagi seorang suami yang setia.

“kenapa anney? siapa yang kasi suami saya susah hati?” kata sang istri lembut sambil membelai bulu dada suaminya. dia tahu suaminya sedang marah. tapi pada siapa?

sang suami menarik nafas dalam-dalam, dilepaskannya perlahan-lahan. “fffuuuuhhhh….”

“kalau mau kasi cuti, kasi saja, ini dia kasi kita hepi, lepas tu dia tipu sama kita. dulu kata mau kasi cuti isnin, kita semua lompat-lompat. harini dia kata semua hari kena kerja, kecuali hari isnin. ini gila punya orang!” si istri terkejut. “SIYAL! dia sudah tipu sama kita la?” tanya istri walaupun sudah tahu jawapan.

dia ingat kita ini apa, kambing ka mau kena tipu banyak kali? dia ingat kita ni apa, budak-budak kicik ka mau kasi gula-gula lepas itu kasi tipu lagi sekali? dia ingat kita ni apa? apa? APPPPAAAAAAAA????

(ada sambungan kat bawah)

—————————————————————————————————————————-
Yuran sekolah rendah, menengah dimansuh

KUALA LUMPUR 7 Sept. – Yuran tahunan sekolah rendah dan menengah akan dimansuhkan mulai tahun depan bagi menawarkan pendidikan percuma untuk semua, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Yuran peperiksaan Sijil Tinggi Agama Malaysia akan turut dimansuhkan tahun depan, seperti mana yang telah dilakukan untuk peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) tahun lalu, katanya.

Sementara itu, tambah beliau, Skim Pinjaman Buku Teks akan diperluaskan kepada semua pelajar, tidak kira pendapatan isi rumah dan bilangan anak yang layak, bermula sesi persekolahan tahun hadapan.

“Peluasan skim ini akan memberi manfaat kepada 5.7 juta pelajar berbanding 4.5 juta pelajar kini.

“Langkah ini adalah ke arah pendidikan 100 peratus percuma,” katanya semasa membentangkan Bajet 2008 bertemakan Bersama Membina Negara dan Menikmati Kemakmuran di Parlimen di sini, hari ini.
—————————————————————————————————————————-

langkah mengalihkan waktu pejabat dari siang ke malam sedang dibincangkan si anu di rumahnya dan dalam selimut bersama bini barunya. seringkali ketika berfikir, dia terlelap. “aku kerja terlalu kuat untuk negara ini”

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: