sepetang bersama gengster melawati

pada satu petang yang indah, aku pergi ke sebuah kedai mamak bertemankan rokok mild sevenku yang setia. tujuan aku ke sana ialah untuk berbincang tentang persiapan pilihan raya dengan beberapa ketua gengster melawati. mereka ini ialah bekas pengikut ajaran ‘amar makruf nahi mungkar’ nasionalis ala melayu ultra tiga line.

mereka ini merupakan kawan-kawan lama disekolah dulu. kat sekolah, aku ni antara pengawas yang disayangi oleh gengster oleh kerana perkara-perkara yang tak boleh diceritakan secara terbuka (hehe!) long story short, aku pun bersembanglah tentang berita terbaru, antaranya perpecahan dalam tiga line hingga tertubuhnya beberapa cabang baru. ini akibat kelemahan paklah menundukkan ego pemimpin2 bawahan. waahh… pak lah lagi!

tujuan aku berjumpa mereka ialah untuk berunding agar rakan2 pemasang bendera bagi pihak keadilan dan pas tidak dikacau oleh gengster2 ini. selain dari itu aku cuba mempengaruhi mereka agar tidak membantu Umno/BN dalam kerja2 jentera pilihanraya mereka. tujuan pertama aku rasa dah capai kata sepakat, namun mereka tak jamin jika anak buah mereka diprovok. aku ketawa. yang jahat tu korang, bisik hati aku.

bagi tujuan kedua, mereka mengaku yang upah memasang bendera di ijok belum mereka terima, namun mereka ‘terpaksa’ juga membantu kerana nak panjat tangga politik Umno. katanya mereka mahu memperbaiki Umno dari dalam. aku ketawa lagi. dengan geng ni, tak perlu buang masa nak berhujah dengan ayat Quran atau fakta sejarah, silap2 mata kita yang lebam. takper lah, mungkin bila hati mereka dah lembut sedikit, aku akan slow talk dengan mereka ni.

kiranya, bagi aku, pertemuan itu berjaya. namun aku terkejut dengan pergolakan dalam tiga line sehingga berpecah teruk sekarang sehingga tetubuhnya beberapa serpihan baru yang begitu ‘menarik’ namanya. hehe

terpikir juga aku kenapa perlu kumpulan asobiyah ini, adakah kerana perlukan perlindungan atau sense of belonging? apa dah jadi dengan institusi kekeluargaan? atau hanya kerana nak dilihat cool? cool? more like bull!

apa-apa pun aku tak setuju dengan kumpulan2 seperti ini. ianya tak seiring dengan semangat satu ummah, sebaliknya berpecah-belah, dan mewujudkan label2 yang tak perlu dalam masyarakat. gengster ini hanya untuk orang yang penakut! kalau berani, sorang lawan sorang la!

(perenggan terakhir tu aku bukan tujukan kepada ahli gengster yang dewasa, sebaliknya kepada mana-mana budak gengster sekolah rendah yang tingginya kurang 100cm dan tak pernah belajar ilmu santau)

Tinggalkan Jawapan

