simbologi; jangan anggap perkara picis

jumaat lepas, aku bersembang dengan saorang member mengenai kes ahmad dhani dewa dan lambang zionis yang dipakainya. tegas aku, menurut pengikut sufi yang pernah aku temui, itu lambang nabi daud (king david) dan telah digunakan juga oleh nabi sulaiman (king solomon). maka ianya hak muslim.

menurut pak syeikh mereka. lambang itu ada berkahnya, kerana ianya lambang yang kemegahan empayar hamba2 Allah satu ketika dahulu. yahudi sedar ‘kekuatan’ lambang ini. sebab itu mereka gunakan lambang ini sebagai lambang mereka. jadi muslim patut gunakan kembali lambang bintang bucu enam ini dan tak biarkan ianya jadi lambang zionis.

betul ke? Tuhan lagi tahu. tapi korang boleh cross reference info ini dalam wikipedia.

tadi aku menghadiri walimatul urus member aku. grand betul weddingnya siap ada arca ais dan lilin atas meja. namun pemegang lilin itu mempunyai lima cabang yang selari. yeaaaa… ala-ala hanukah punya candle holder gitu. hanukah ini depavali versi yahudi. nasib baik lah candle holder tu cuma ada lima cabang, kalau ada sembilan?

kalau ada sembilan pun orang tak kesah! orang melayu ni bukan kesah sangat pasal hanukah. hanukah tu apa? yahudi? TIDAAAKKK!!

hanukah.gif

simbologi ni taklah penting sangat cuma sensitiviti aku meningkat selepas baca buku da vinci kot dulu. sejak tu aku dah mula ambil berat isu simbol ini. cuma perlu diambil tahu agar kita benci benda yang benda tak sepatutnya kita benci dan suka benda yang ntah papa. hahahahaha

7 Responses to simbologi; jangan anggap perkara picis

  1. bumilangit berkata:

    aku tak benci melulu kepada yahudi, kepada yahudi yang membaca blog aku, aku tak benci kamu kerana keturunan kamu.

  2. bicarasamaawan berkata:

    lalallaa…
    bahaya simbol2 ni!hihih

  3. bulanmalam berkata:

    Zul, menyelongkar asal simbol..
    siapa harus tahu..
    beritahu pada mereka yang naif..
    aku juga tidak berapa tahu…
    jadi ajari aku…
    lalalalalalalalalala…

  4. bumilangit berkata:

    oit

    aku pun tak tahu

  5. bulanmalam berkata:

    takde…
    aku nak ko aja aku jugak..
    oit katne aek tempat belajar mengaji percuma untuk mereka yang dewasa seperti aku ini..

  6. najwan halimi berkata:

    lepas ni aku nak tempah rantai Stars of David, nak pakai mcm ahmad dhani!

  7. bumilangit berkata:

    giler la~

    baik ko cari guru mursyid dulu brader, angkat baiah, lpas tu lantak ngko lah! hahahahaha

Tinggalkan Jawapan

