cerita lucah: dari YB ke seorang pornstar

Disember 31, 2007

cerita ceritit, tahi mata penuh poket. semua jalan cerita, watak dan kutukkan dalam entri ini adalah imiginasi penulis. ya, penulis ini memang liar imiginasinya! HAAHAHAAHAHAHAHA

dari kecil memang dia suka tolong orang, dia mahu tolong orang jugak bila dia besar, tinggi dan lampai. hasil dari hobinya yang murni itu dia dilantik menjadi seorang YB. Yang Boleh? yang bogel? yang bulat? yang berahi dan yaaaaannnggg…….

YB bukan satu kerja yang mudah, kerja nya merangkupi memungut sampah ditepi jalan, mengharamkan perhimpunan aman hinggalah menyediakan jarum dan kondom percuma kepada penagih dadah. YB juga bermaksud yang bernafsu. namun sifat ini harus di sembunyikan jika dia terus mahu mendapat elaun YB (yang berahsia) dan kontrak membekalkan kondom percuma kepada penagih. insan yang bernafsu ini tak boleh tahan. gila ngko? air dah sampai leher wa cakap lu!

kantoi.jpg

gambar ini hanya untuk hiasan. jangan nak perasan!

YB tukar nama kepada yang bersembunyi. dia melepaskan nafsu normal sebagai insan lelaki dalam sebuah bilik Yang Berkamera. waaddduuhhh… kantoi la wa cakap lu! aksi-aksi Yang Berahi dirakam dan diedarkan ke jalan-jalan yang sering dikutip sampahnya oleh Yang Berkenaan. manusia Yang Bermaruah mana yang tak malu? isk… tak baek la lu orang edar kat jalan, kalau budak darjah enam kutip macam mana? upload dalam youtube dan malaysia-today cukuplah…

YB kini dah jadi pornstar. Ya, Bintang!

bintang Yang Bogel.

Advertisements

memori (kecil) bersama Dr Haron Din

Disember 31, 2007

tadi ika kata ust haron din masuk TV9, waaahh… memang permata takkan hilang cahayanya walaupun cuba disembunyikan dalam lumpur! aku rindu padanya, petah katanya yang berisi ilmu. kilas dan tempiasnya sering menyusuk kalbu.

aku masih ingat, suatu masa dulu kat bangi, member aku buat kenduri kesyukuran atas kelahiran anaknya. dia jemput ust haron din. aku lihat ramai orang beratur untuk minta ‘air hikmat’ dari ustaz. botol-botol air itu disusunnya dan dibaca doa secara borong. kemudian beliau cuba meluangkan masa mendengar masalah orang lain pula.

aku potong line, terus ke hadapannya. aku sampaikan hajatku, dia terkejut lantas bertakbir. dia kemudiannya letakkan tangannya atas dada aku dan membaca doa. aku aminkan doanya walaupun aku tak paham apa yang dia baca dalam bahasa arabia. aku amin saja. kan aku melayu.

aku bukan tawasul. aku anggap dia hamba Allah yang dekat dengan Tuhan. kan Ulama itu paling dekat dengan Allah.

aku benar-benar harap doanya malam itu makbul. Ya, Tuhan itukan bersifat mendengar, pasti doanya makbul masakan aku berjuang sehingga hari ini.

AllahuAkbar!


selamat tahun baru 2008 (bukan ucapan biasa)

Disember 31, 2007

dialog pinggiran…

member: selamat tahun baru

aku: ya, selamat ulang tahun kelahiran nabi Isa putera Maryam yang ke 2008.

errkkkk….


selamat belayar benazir, selamat datang anarki!

Disember 28, 2007

anarki adalah situasi dimana tiada pemimpin, ia wujud kerana manusia-manusia sudah tidak percaya kepada pemimpin (baca politician). dengan pembunuhan benazir ketika hampir tibanya PRU Pakistan, dengan teori konspirasi yang akan melayang hebat, berapa ramai lagi yang akan yakin kepada proses demokrasi acuan musharaf?
demokrasi yang selama ini mengekang anarki akan tenggelam, yang tinggal hanya manusia-manusia bebas dengan niat yang bebas dan tangan yang bebas!

kamu tunggu ini jadi kepada malaysia?


Kenapa mahu Allah?

Disember 26, 2007

Dalam alam persekitaran yang bahasa melayu tidak sangat dipandang tinggi, ada satu kumpulan yang beria-ia ingin memartabatkannya. Khabarnya, mereka ingin membahasa-melayukan satu buku yang asalnya ditulis dalam bahasa Hebrew atau dan sedikit dalam bahasa aramik. Penulis-penulisnya juga memang berasal dari bangsa sekitar sana.

Ketika berusaha memelayukan buku ini, tiba-tiba ada ‘terpercik’ sedikit bahasa arab, Allah atau dalam bahasa melayunya, Tuhan. ini menjadikan karya itu akan jadi sebuah buku Hebrew yang diterjemahkan kepada bahasa melayu campur bahsa arab. Jika dalam bahasa inggeris, perkataan lord atau god digunakan untuk menterjemahkan Tuhan, dan tidak pula ada keinginan untuk menukarkannya kepada perkataaan arab, Allah. Jika sudah tiada sangat perkataan melayu untuk menggambarkan ‘Tuhan’ digunakan saja perkataan Adonai, Elohim, El, atau Jehovah seperti dalam bahasa asalnya karya itu. ini akan menjamin originaliti karya itu.

Berlainan dengan di negara arab sana, semua Tuhan* (walaupun Tuhan hanya satu) dirujuk sebagai Allah kerana itu bahasa ibunda mereka, perkataan yang sememangnya bersifat tempatan tapi amat janggal dan tak kena untuk merujuk sesuatu benda yang mempunyai kata dalam bahasa tempatan namun masih mahu merujuk dalam bahasa asing ketiga. Misalnya, seorang pelancong mat salleh mengucapkan “arigato gozaimasu” kepada orang peniaga melayu, pastilah ianya sesuatu yang aneh! Sepatutnya dia mengucapkan “terima kasih” atau setidak-tidaknya “thank you” agar sampai maksud ucapan itu dan tidaklah mamat melayu itu tergaru-garu.

Akhirnya, jika terjemahan ini diteruskan, persoalan kemungkinan timbul agenda tersembunyi, kenapa mereka ini begitu bersungguh-sungguh mahu menggunakan kalimah arab untuk menterjemahkan karya Hebrew dalam bahasa Melayu. Ini boleh disamakan dengan sebuah kampong yang majoritinya berbangsa India dan bertutur dalam bahasa tamil, namun kedai runcit di kampong itu menggunakan tanda harga dalam tulisan jawi atau tulisan yunani kuno, ia pasti membingungkan.

*artikel ini diperam semalaman agar masak. tak timbul isu plagiat dengan tulisan dalam malaysiakini. adi dan saif-ulLah buleh jadi saksi


lagu puja semangat dobrak

Disember 22, 2007

kerambit.jpg

lagu in lagu semangat-kena nyanyi kuat kuat- biar leher nampak berurat- biar ada keluar keringat

kalau besi, besi kesani- kalau hari, hari sabmin – kalau azimat jadi pedinding- kalau pagar mesti keliling.

keris kuning diikat benang- rodok kena datang semula- hati bersatu nafas dan zikir – angkat tangan ditangkup semula.

kalau genggam lafaz duabelas – berani hidup berani mati- jasad berbaju orang awam- hati lepas angkasa raya

selagi mengalir hormon testeron- bertongkat langit menahan bumi- kalau berundur hilanglan laki- kalau mati hilanglah risau

dalam masa ada ruang- sapa berani, sapa duduk – sapa cepat, sapa kena- sapa pilih sapa tetapkan

sapa pilih sapa tetapkan- usaha jangan pernah putus- orang mengalah Allah tak suka- orang malas hidup tak guna

ada ruang kena guna- takdak ruang kena cari- masa lapang jangan buang- masa sibuk jangan lupa

lipas bugis kerambit tiga- bunga tanjung terlak sana- sekali kena sekali rasa- sekali pukul selayang pandang

sembah itu sembah hormat- sembah adab lembut melayu- sembah itu jangan dilaknat- kelak harimau menunjuk kuku

ada akal berhias ilmu- ada adab berhias sopan- orang jahat selalu menipu- didepan baik, dipercaya jangan

orang jahat perutnya besar- kerongkong luas terowong smart- nafsu jantannya tak pernah puas-dah dapat satu hendakkan seribu

tengah jalan ada duri- tolong ambil tolong buangkan- orang jahat jangan dibiar- tak kena kita kena saudara

kalau ada tersisip dipinggang- jalan tunduk separa rukuk-senyum menguntum berlapis bahasa-ular menyusur tak hilang bisa

kain putih selendang putih- elok dibawa pergi sembahyang- Allah kasih rasul pun kasih- Nabi Muhammad bertambah sayang

bila jalan jaga mata- takut ada panah syaitan- bila berkawan kena jaga- ada gunting dalam lipatan

mula lemah akhirpun lemah- masa kuat itu kudratNya-ada hidup ada guna- hilang nyawa berbekal amal

*ulang semula
(tajuk awal hanya untuk provo kasi bes)


dialog dipinggir kota

Disember 21, 2007

dialog pertama:

lokasi, restoran mamak. waktu, malam yang sepi.

aku: anney, kasi gin and tonic.

mapley: itu takdak la kawan…

aku: (marah) kalau macam tu kasi jeane and pak lah!

dialog kedua:

lokasi, kedai buku mamak. waktu, malam.

aku: bos, surat khabar haram ada?

dia: apa itu?

aku: suara keadilan laa…

dia: (bingung) itu apa? takdak la kawan….

aku: (sambil berjalan) apa lekeh sangat kedai hang ni

dialog ketiga

lokasi, hangar. waktu, matahari 3/4 galah.

aku: wei, betul ka qantas take over MAS?

thaya: mana ada, diaorang buat JV je. dia beli saham 49%

aku: haaa.. now only u appreciate DEB aa.. kah kah kah!